نهج البردة


ريم على القاع بين البان والعلم

احل سفك دمى فى الاشهر الحرم

رمى القضاء بعينى جؤذر اسدا

ياساكن القاع ادرك ساكن الاجم

لما رنا حدثتنى النفس قائلة

يا ويح جنبك بالسهم المصيب رمى

جحدتها وكتمت السهم فى كبدى

جرح الاحبة عندى غير ذى الم

رزقت اسمح ما فى الناس من خلق

اذا رزقت التماس العزر فى الشيم

يالائمى فى هواه- والهوى قدر-

لو شفك الوجد لم تعذل ولم تلم

والنفس من خيرها فى خير عافية

والنفس من شرها فى مرتع وخم

تطغى اذا مكنت من لذة وهوى

طغى الجياد اذا عضت على الشكم

ان جل ذنبى عن الغفران لى امل

فى الله يجعلنى فى خير معتصم

القى رجائى اذا عز المجير على

مفرج الكرب فى الدراين والغمم

اذا فخصت جناح الذل اساله

عز الشفاعة لم اسال سوى امم

وان تقدم ذو تقوى بصالحة

قدمت بين عبرة الندم

لزمت باب امير الانبياء ومن

يمسك بمفتاح باب الله يغتنم

فكل فضل واحسان وعارفة

مابين مستلم منه وملتزم

علقت من مدحه حبلا اعز به

فى يوم لا عز بالانساب واللحم

يرزى قريضى زهيرا حين امدحه

ولا يقاس الى جودى لدى هرم

محمد صفوة البارى ورحمته

وبغية الله من خلق من نسم

وصاحب الحوض يوم الرسل سائلة

متى الورود؟ وجبريل الامين ظمى

سناؤه وسناه الشمس طالعة

فالحرم فى فلك والضوء فى علم

قد اخطأ النجم ما نالت ابوته

من سؤدد باذخ فى مظهر سنم

نموا اليه فزادوا فى الورى شرفا

ورب اصل لفرع فى الفخار نمى

حواه فى سبحات الطهر قبلهم

نوران قاما مقام الصلب والرحم

لما راه بحيرا قال نعرفه

بما حفظنا من الاسماء والسيم

سائل حراء روح القدس هل علما

مصون سر عن الادراك منكتم ؟

كم جئته وذهاب شرفت بهما

بطحاء مكة فى الاصباح والغسم

ووحشة لابن عبد الله بينهما

اشهى من الانس بالحباب والحشم

يسامر الوحى فيها قبل مهبطه

ومن يبش بسيمى الخير يتسم

لما دعا الصحب يستسقون من ظمأ

فاضت يداه من التسنيم بالسنم

وظلته فصارت تستظل

به غمامة جذبتهاخيرة الديم

محبة لرسول الله اشربها

فعائد الدير والرهبان فى القمم

الجمعة، 26 فبراير 2010

5 Comments:

دموع القمر said...

ان جل ذنبى عن الغفران لى امل


فى الله يجعلنى فى خير معتصم


القى رجائى اذا عز المجير على


مفرج الكرب فى الدراين والغمم

كل سنة وانت طيب بالف خير
تسلم ايدك القصيدة حلوة على قد اللى فهمته لانى مفهمتهاش كلها



وكمان مش بقولك اني هنتحر لا النت هيتفصل
وتحياتي لك

دموع القمر said...

اسفه انا كلمتك من مدونه اختي
افتكر اني مسجله دخولي

المهم انا توته

دموع القمر said...

اسفه انا كلمتك من مدونه اختي
افتكر اني مسجله دخولي

المهم انا توته

يوميات الحارة said...

kalam-wel-salam ....
انا عارف ان كلمات نهج البردة فيها كلمات صعبة لكن هى من اجمل ماصيغ فى حب رسول الله صلى الله علية وسلم انا فضلت ارفعها بدل من كلماتى لانها لن تساوى واحد من عشرة من اى قصيدة مديح للرسول صلى الله عليه وسلم لكن اللى بحبها جدا المقطوعة السمعية اللى انا حاططها على المدونه هى مقدمتها الموسيقية طويلة لكن جميلة جدا
....
انا مقولتش لا سمح الله ولا قدر طبعا انتحر والله كل ما قصدته ان الواداع يكون مسبب بالخير ويكون لفترة بسيطة يارب ان شاء الله لكن واضح ان النت هيتفصل نهائى زى ما فهمت وبكدا مش هيكون مؤقت ودا داع اكبر للحزن
على كل الاحوال اتمنى يارب ميكونش قرار لا راجعه فيه ويارب يعنى تعيدى نظر فيه مرة تانية
تحياتى المستمرة ليكى
وسعيد جدا جدا بمرورك ومتابعتك
ديما بكل خير وفى رعاية الله

؟ said...

انا رجعت
وبعدين هو كل مرة هقول فين الجديد
وعلى فكرة دى اختى اللى كتبت انك افتكرت انى هنتحر مش انا بس انا قولتلها كده كنت بهزر واخدتها هى بجد وكتابتا انا بعتزر عنها
ومستنية الجديد ماتتاخرش عليا
تحياتى