مصرى



ايها الشيب وقد اصبت بسهمك طفلا يحبوا فى ظل الغروب

ايها المعين وقد نضبت اين فجرى من تلك الدروب

مصر لا ابكيكى كهلتاُ انتى درت الاوطان فى زمن الكروب

قد كساكى الشيب لكن حسنك ارخ الصعاب

مصر الفتية لا تغيبى اسقطى ذك السراب

مصر امى لا تشيرى بل اجيبى ابنا بيكى بار

لاتقولى جف نبع الخير منى بل اماه ذك رهاق

لا تقولى قد اصاب الضعف منى بل اماه اثقلكى الصداء

لاتقولى اين قومى من يجب منكم نداء

بل اماه كل مصرى لبى النداء

لاتقولى ان قلبى جف العطاء

بل اماه لم يجف انما ذك ابتلاء

لاتقولى اين شمسى اين ضوئى

بل اماه نبض شمسك لايغيب انما اخفاه السحاب

هذا عهد لن يطول هذا كرب ذو انتهاء

ايها المشتاق فينا امنا ترجو اللقاء

ايها المعطاء فينا امنا لاترجو العطاء

انما تحتاج طفلا ارضعته وقت الرخاء
يا ورود مصرنا عودو من هذا الشتت

الخميس، 11 فبراير 2010

5 Comments:

؟ said...

لاتقولى ان قلبى جف العطاء

بل اماه لم يجف انما ذك ابتلاء
بجد رائعة تسلم ايدك برافو بجد
رغم انى توقعت انك كاتب عن عيد الحب
بس قصيدة رائعة دى ليك
تحيااااااااااااتى يا صحيبى

يوميات الحارة said...

اولا حمد لله على السلامه وسعيد انك بخير بعد الاختفاء البسيط دا
ثانيا انا كنت كاتب قصة تانية لكن معرفش بدالتها ليه بى الابيات دا دا لو جاز انى اسميها ابيات يعنى انا عارف ان كلمات التويبك مش قوية قوى وكمان مش على اى وزن لكن هى تعبير عن احساس
بشئ
لا مش شرط انى اتوافقك مع المناسبات يعنى ودا بردوا درب من دروب الحب لكن اكبر من الحب الشخصى واعم بعض الشئ
وبما ناها دعوة للحب فلو حبينا بلدنا اكيد هنحب نفسنا وهنحب الغير
سعيد جدا والله بمتابعاتك وتوجدك وتحياتى المستمرررررررة
وحمد لله على السلامة مرة تانية

؟ said...

شكرا ليك
بس انا فعلا عجبتى هى ابيات بالفعل عن الحب وانت قلبت القاعدة فى التوقعات كل الناس بتتكلم عن حب الاشخاص وانت اتكلمت عن حب الذات وهى البلاد وفعلا البداية منها
تحياتى لك
وسعيدة لتواجدى معك

يوميات الحارة said...

kalam-wel-salam...
وانا اكتر والله سعيد بالتواجدك
عارفة اعتقدت ان الاحساس فى الكلمات مش هيوصل للناس مش عارف ليه بس هى محاولة وتعبير عن احساس اتمنى يكون ليه صدى فى النفوس
وسعيد جدا بالتواجدك
تحياتى المستمرررة

؟ said...

فين جديدك انا مستنية من بدرى
بس شكلى مش هلحق اقرا الجديد
يا خسارة انا جاية اودعك ومدونتك اللى بجد بكون سعيدة لما اقرا الكلمات الجميلة فيها ولما اتواصل معاك بكون اسعد وربنا يعلم
تحياتى لك وادعو الله ان تكون دائما فى حال افضل وكلماتك دائما فى بريق كحبات الالماس النادر
تحياتى لك