ازمان


ارتعدت فرائضة من هذا السقيع وشدتة . إنحنى بجسده داخل غرفتة فى وضع يشبة الجنين اغمض عينه بعض الشئ بدت على ملامحة الراحة
لم يغمض عيناه محاولة للدخول فى سبات بل محاولة لابعاد السقيع عنه ؟؟!!!!! سمع بعض الخطوات على مقربة من غرفته لكنه لم يحاول فتح عينه لاستكشاف من القادم فضل الاستمرار على وضعة سرعان ما اقتربة منه
ثم سمع همسات من صاحب الخطوات لكنه لم يتعرف على الهمس او حاول ان يتسوعبها عله يدرك ما يقول سرعان ما سمع ابتعاد الخطوات عنه مرة اخرى .
تعدد هذا الامر مرار وتكرار لكنه كمان اقنع بأمره على وضعه الحالى وكأن هذا الوضع هو ناموس من السماء لايمكن ان تيغير ابدا استعاد النظر فراى تلك النبتة الصغيرة المعوجة فى هذا الاناء لكنها ما زالت خضراء ؟؟ تنهد فى عمق اغمض عيناه مرة اخرى ليسمع وقع الخطوات مرة اخرى ؟؟؟؟؟؟؟؟

الجمعة، 31 ديسمبر 2010

2 Comments:

غير معرف said...

اولا دا اول تعليق ليا عند حضريتك
سعيدة بجد بكلماتك وبقدرها سعادتى انى فرض عليا التعليق من خلال كلماتك لانها استفذت فيا التعليق
انا شايفة من وجهة نظرى انه كان افضل انه يواجه مشاكلة ويفتح عينه لان كل ما اغمضها عادة ليه المشاكل بتتابعها ودا فى وقع خطوات الشخص ومرارها وتكرارها ورغم كونه انه محتفظ بهدوئه على ملامحة وعدم التأثر بها الا ان رفضه المطلق انه يستوعبها او يحاول يحلها وارتضائة بحاله كما هو دا اللى بيخاليه على وضع الجنين وافتقاده للامان.
يمكن هو عنده امل فى نظرتة للنبتة الصغيرة ورغم انحنائها الا انها قادرة على الاستقامة لصغر سنها وحتى وان كانت اكبر فممكن تستقيم لكن فى وقت كبير

اتمنى يكون تحليلى فى محالة وفعلا روعة بجد كلماتك

"nadeen"

غير معرف said...

انا سعيد جدا جدا جدا بتعليقك مش كونة الاول عندى لكن لانى حسيت كانك انت اللى كتبتى
التوبك فعلا وصفتها بدقة متناهية من حيث المضمون معاكى ان بطل الاحداث مش بيواجه مشاكلة وبيحاول يحتفظ بهدوء زائف و سلبى لانه بعيد عن المواجهة كانه مثل طائر النعام بيخفى وجهة فى الرمال مع كل خطر إعتقاد منه ان الخطر كدا زال؟؟؟!!
بجد سعيد جدا بتعليقك
واتمنى دوامة خالص تحياتى

يوميات حارة