فلاش باك



لان مافيش جديد فى حياتى كنت مش حابب اكتب اى بوست الفترة دى خالص وقررت انى اتوقف مدة من الزمان مش افلاس فى الكتابة لكن علشان محبطش الناس اكتر من احبطها وكمان لان حاسس انى فى حلم عامل يتكرر ومش عاوز يتغير كانه استامبة واحدة ولاقتنى نفس الشعور اللى بداء ينتهى رجع وبقسوة جوايه والمشكلة انه مرجعش على مراحل لكن المرة دى رجع مرة واحدة ولاقتنى بقرر اسمع اغنية ساح يا بادح


وطبعا كلنا نعرف اغنية منير ساح يا بداح يا سؤال جراح ما الذى كان ومعتش وراح قمر انطفى وانكفى واختفى نهر مابلش حتى الريق وأه يا براح عمال بيضيق صبح وزى الصبح التانى ليل ملضوم فى الليل التانى و انا مش رايح انا مش جاى انا مش واقف حتى مكانى وساح يا بداح يا سؤال جراح ما الذى كان ومعتش وراح اية اللى اتكسر فص اللولى ولا المرمر طول العمر العسكر عسكر بس الناس. الناس كانت ناس وكان الحلم قبالى براح وساح يا بداح يا سؤال جراح ما الذى كان ومعتش وراح قمر انطفى وانكفى واختفى نهر مابلش حتى الريق واه يا براح عمال بيضيق
ممممممممم طبعا محدش عارف انا ليه بكتبها ولا انا على العموم لكن لما بسمعها معرفش ليه كلامها بيوجع فيا ودموع بتلعب فى عينيا مفكره نفسها هتقدر تهرب منى او من سجن رموش معرفش هو اى نوع من البكاء بالتحديد من وجع الكلمات ولا من التفكير فى حال زى منير ما بيقول انا مش رايح انا مش جاى انا مش واقف حتى مكانى . انعدام اللا مكان واللا زمان .التواهان بدون اللجوء الى مخدر او مذهبات الادراك من الخمور


الملاحظ بقى ان جميع الناس فى نفس الحالة دى لية شعور الحزن منتشر بين النفوس وبين الناس بصورة غريبة اوى وكبيرة اوى



لية اصبحنا عاشقين للحزن رغم وجود السعادة حتى فى قمة السعادة الناس بتخاف



ديما شعور الاحباط والخوف والحزن مرسوم على الملامح بصورة نقوش مفحورة بعوامل الزمن وتركة اثرها على كل الملامح





يمكن الليل مهلك لكن انا بعشقة من زمان رغم انى بطلت السهر فيه على النت وt.v حاليا بسهر لكن مع خيالاتى والسما لكن عشقى لليل كان فى فترة لما قعدت فى مدينة نصر كنا بننزل انا واصحابى من بعد الساعة 2 بنشوف عالم مختلف اوى عن عالم الصبح ناس بى الليل كانهم من كوكب تانى مافيش اى ملامح للهم ولا للتفكير ضحك مستمر على الوجوه بدون تفرقة سعادة ملموسة فى كل العبارات كل دا مر بدماغى وانا بكتب لكن لما





حاسيت بعد رجوعى من برة البيت النهاردا انى اكيد فى امل لنظرة التفائل اللى شوفتها فى البيت حاسيت انى لازم اتغير وانى مش هقف ثابت للياس يحطم اشلائى ايوا انا خسرت كتير لكن اية تانى ممكن اخسارة وانا لسة قادر اقف على رجلى يمكن اكيد فى الاف غيرى اتعرضوا وبيتعرضوا لى نفس الحياة اللى انا فيها لكن مش حاسين بالياس زى وبيحفروا لية مكونش واحدة منهم واكيد ربنا عمره ما كان ظلام للعبيد واكيد الفرج قريب اكيد
اللهم انى اعوز بك من الهم والحزن والعجز والكسل والجبن والبخل ومن غلبة الدين وقهر الرجال
اكيد بكرة لية شمس واكيد الظلام بينتهى بنور واكيد ان رحمت الله وسعت كل شئ حى
يعنى حنا اللى بنفرض على نفس وضع واكيد احنا اللى بنغيرة

الاثنين، 19 أكتوبر 2009

6 Comments:

اقصوصه said...

hi

حلوه التدوينه :)

تقبل مروري

mimi said...

مساء الخيرررررررر

اهلا وسهلا

مع السلامة

تصبحوا علي خير

إسكندرانية said...

فعلا حالة حزن تملاء المدوناااااااااااات
حالة ملل
زهق
دموع بتلعب في العيون

انشاء الله فترة وتعدي

يوميات الحارة said...

اقصوصه ...
سعيد بمرورك واجمل مافى المدونة

بصمتك

يوميات الحارة said...

mimi ....
مساء جميل

سد لحف وانامى


هههههههههه


سعيد بحضورك وبصمتك

يوميات الحارة said...

إسكندرانية ....

معاك حق اسكندرية فترة وهتعدى